BUP1 – Optimal Design of the Cellular Structures for a Lightweight Car Body
Today’s political objectives and social demands call for a significant reduction in energy consumption and greenhouse emission in the transport sector. Therefore, it is necessary to consider a reduction in vehicle weight. Cellular lattice structures with a repeating structure of a predefined unit cell can guarantee weight reduction whilst increase the impact energy absorption. This project aims to identify optimal cellular lattice structures for a lightweight car body through virtual design, numerical calculation as well as experimental testing and production via Laser Based Powder Bed Fusion Additive Manufacturing technology (PBF-LB).
BUP2 – Gezielte Veränderung der Eigenschaften von Siliziumstahl in bestimmten Bereichen des Rotors eines Elektromotors zur Verbesserung der Performance
In diesem Projekt wird vorgeschlagen, die elektromagnetischen Eigenschaften in bestimmten Bereichen des Rotorkerns gezielt zu verändern, um den magnetischen Streufluss zu verringern und so letztlich Drehzahlen und Leistungsdichten elektrischer Maschinen zu erhöhen. Die zentrale Herausforderung dieses Projekts besteht darin, wie die elektromagnetischen Eigenschaften der Flussbrückenbereiche verändert werden können, ohne die mechanische Festigkeit zu verringern.